Zondag, dag 17

15 augustus 2021 - Bevagna, Italië

Goeie morgen

Het was een nacht waarbij iedereen van de camping naar het toilet moest en we gewekt werden door blaffende honden. Het enige voordeel aan een grote camping is dat je ‘s morgens goed kan lachen met menig camperaars 🤪.

We doen er niet te lang over om op te kramen. Onze Franse buurman komt nog even praten terwijl de jongens zich amuseren met ping-pong spelen.

We brengen de verlangkabel terug die we gisteren leenden aan de eigenaars en rijden richting Spello. Net zoals bij ons is het vandaag in italie een feestdag. Dat merken we ook op de weg. De mensen die anders nooit de weg op gaan, doen dat nu wel ... 🐌.
We vinden al snel de area sosta op zo’n 500 meter van het centrum. Spello is een plaats in de Italiaanse regio Umbrië in de provincie Perugia.

Het stadje ligt in het oosten van Umbrië op de zuidelijke helling van de Monte Subasio. Nadat het door de Umbriërs was gesticht, kwamen de Romeinen, die het de naam Hispellum gaven. Uit deze periode resten nog een stadspoort en delen van de stadsmuur en een amfitheater. Spello behoort tot de best bewaarde historische plaatsen van Italië. Bij de bouw van het voornamelijk middeleeuwse centrum is veel gebruikgemaakt van het roodachtige gesteente van de Monte Subasio.

Het is niet normaal mooi! Het ene straatje na het andere lonkt je aandacht en leidt je naar een ander straatje. De straatjes zijn zo mooi aangelegd en de bloemen maken het geheel onvergetelijk. Pff… wat is de wereld toch mooi! ‘S middags eten we bij een gezellig restaurantje. De truffel wordt in flinterdunne plankjes aan tafel op de pasta versneden. Heerlijk! Al denkt Ari er anders over… Kobe daarentegen kan de italiaanse keuken wel apprecieren.

Even later kan Ari een ijsje eten, dan heeft hij toch iets binnen. We lopen enkele winkeltjes binnen om cadeautjes te kopen voor oma, mammie en Janis, die zo goed voor Pruts, Rikki en Mia zorgt!

De jongens moeten overal in en uit lopen al zeggen we duizend keer dat het niet mag en dan is karma daar. Ari valt omdat hij een gebouwtje naast een kerk binnenloopt en is geschaafd op drie plaatsen.

We dalen de smalle straatjes af om een half uurtje later aan te komen op ons nieuw slaapplaatsje.

Langs de weg toont een thermometer ons 43 graden.
Na het bekomen van onze wandeling springen we in het zwembad.

Het is hier terug heeeeeeeerlijk rustig. We zwemmen, Kobe en Ari spelen jeux de boules. We maken eten en kunnen nog lang buiten genieten van de avond.

Morgen wordt het misschien columbussen, want we hebben nog geen nieuwe camperplaats.

Slaapwel. (gelukkig koelt het een beetje af) xxx