Maandag, dag 25

23 augustus 2021 - Lazise, Italië

Happy Birthday papa 🎉 🥳 🎈

44 jaar! Dikke zoenen van ons. Bedankt dat we al ruim 8 jaar van elkaars gezelschap mogen genieten!

We maken vlaggetjes om buiten te hangen en ontbijten. Het zou vanaf 5u deze morgen regenen, maar voorlopig is het gewoon bewolkt. We ruimen op en verlaten deze plaats, want op vakantie is het niet fijn om het gevoel te hebben dat iemand je op de vingers tikt.

We rijden met de camper een deel van de weg die we gisterenavond gewandeld hebben. Het doet deugd om terug te denken aan een gezellige avond.

Deze voormiddag willen we het 'kasteel van Valeggio sul Mincio' bezoeken. Ondanks de wonden toegebracht door mensen en tijd, behoudt de suggestieve grandeur van de middeleeuwse vestingwerken. Het deel dat kan worden bezocht, onlangs gerestaureerd, heette oorspronkelijk de Rocca en is toegankelijk via twee ophaalbruggen. Een derde ophaalbrug, de enige die nog bestond, leidde naar het grootste deel van het complex, het kasteel genaamd. Hiervan zijn alleen de ruïnes van de ommuring overgebleven en het hele interne gebied wordt nu ingenomen door een privévilla gebouwd in de vroege jaren 1900. Het is mogelijk om, zodra je de Rocca betreedt, de oude Ronde Toren te bewonderen. Dit moest zich vormen met drie andere, verbonden door gekanteelde "Guelph" -gordijnen, een versterking van een vroeger tijdperk op de top van de heuvel de burcht Castello. Een wandeling langs een mooi pad brengt er ons naartoe. We kunnen er niet in maar de ruïne die hier en daar gerestaureerd is gigantisch. We zouden toch even moeten kunnen terugkeren in de tijd om dit te begrijpen. Nu lijkt dit niet meer mogelijk en al zeker niet meer te betalen.
Eens terug beneden in het dorpje vinden we een bakkerij 🥯. Nu ben ik tevreden. Want geen verjaardag zonder... taart!
Na een half uurtje rijden bereiken we de agriturismo 'giordino degli ulivi'.

Het is er heel mooi. De plaats heeft uitzicht op het Gardameer. We zingen happy birthday voor papa en het kaarsje wordt uitgeblazen.  De vele verschillende taartjes worden gesmaakt.

Graag zouden we naar Lasize gaan, maar aangezien er wat donderwolken komen opsteken springen we eerst in het zwembad.

Er liggen veel grote campings aan het Gardameer waardoor we een lange weg te wandelen hebben voor we de stad bereiken. Onderweg polsen we of we een Vespa kunnen huren voor morgen. Er zijn er geen meer beschikbaar, maar wel een fiat 500. Een nieuw model weliswaar. Dat wordt leuk morgen! Misschien een marktje, wat zwemmen in het meer… de koning te rijk dus🥰
Het dorpje kennen we maar al te goed en zoeken iets om te eten. Op deze manier kunnen we papa's verjaardag mooi afsluiten. Nog voor het donker is zijn we terug bij de mobilehome en heeft Kobe geluk. Hij praat al de ganse dag over Bumbelbee en wat speelt er op tv… Bumbelbee! Bofkontje! Ari kijkt even mee, maar (ver)bouwt dan al snel zijn legoauto.  Net voor de jongens gaan slapen horen we 2 luide knallen.

VUURWERK 🎇.

Als dat geen mooie verrassing is voor je verjaardag papa☺️. We genieten samen van de fonkelende kleurrijke spetters aan de hemel.

Buona notte xxx